Spring naar inhoud

kwaliteit

Toen ik op mijn 30ste rijles nam (in de Flevopolder kon je eigenlijk niet zonder) heb ik gewoon aan collega's gevraagd wie ze een goede vonden, en die heb ik genomen. Ik ben één keer gezakt.

Gisteren las ik in de krant dat rijscholen proberen om zo min mogelijk autochtone leerlingen in huis te halen. Niet omdat ze een probleem hebben met die mensen, maar omdat ze een slechte score opleveren bij het CBR. Want het CBR publiceert het percentage geslaagden per rijschool, en een goede score levert klandizie.

Steeds zie je dat soort dingen weer: pogingen om iets te meten verstoren datgene wat ze meten. Doordat de cijfers op een verkeerde manier gebruikt worden. Mij zegt het tenminste niets hoeveel procent geslaagden een rijschool aflevert.

    Dat percentage is namelijk door de rijschool heel goed op te krikken:

  • Je doet zelf de voorselectie en laat kandidaten pas na heel veel lessen afrijden (kassa! :twisted:)
  • Je weigert klanten die niet erg kansrijk lijken, bijvoorbeeld doordat ze slecht Nederlands spreken (is dus gangbaar)
  • Je schuift klanten kort voor het examen door naar een 'collega' die als katvanger optreedt
  • Je verandert na een slechte score je naam of gaat een fusie aan met een collega met een goede score

Ik word met andere woorden op mijn wenken bediend. Alweer een effect van de cijferreligie, want het begrip Kwaliteit is tegenwoordig ook helemaal vercijferd.

Wat mij een beetje tegenvalt van cijferaars is trouwens dat ze altijd direct om een grafiekje vragen als je ze cijfers geeft. Een plaatje zegt meer dan cijfers, heet het. Jazeker, een plaatje kan zelfs iets heel anders zeggen dan de cijfers waar het op gebaseerd is. Maar de indruk van het plaatje blijft hangen, niet de cijfers. Waar de cijfers vaak al weinig betekenen worden die ook nog eens gepresenteerd in de meest suggestieve grafiekvorm. Je wilt er tenslotte iets mee.

Er zijn leugentjes om bestwil, er zijn gewone leugens, grote leugens, en er is statistiek!

PS Er is in Leiden een school die jaren de beste score van de inspectie gekregen heeft. Die school is daardoor zo sterk gegroeid dat het schoolplein helemaal volgebouwd is met noodgebouwen. Van die oorspronkelijke school kan op die manier nog maar heel weinig over blijken te zijn. Regelmatig hoor ik van leerlingen die gillend gek die school verlaten. Ten ondergaan aan je succes heet dat.

4 gedachten over “kwaliteit

  1. Xiwel

    Ik heb wel iets met cijfers en vooral statistieken in grafische vorm. Mijn voordeel is dat ik een techneut ben en niet zozeer een policus. Ik reken dus niet naar het gewenste antwoord toe en laat ook niet de zaken weg die mij onwelgevallig zijn.

    Dat er bij rijscholen gemeten wordt is niet zo erg, maar dan moet het wel correct gebeuren. Dwz niet alleen meten bij de uitgang, maar ook bij de ingang. Die ingangsmeting wordt dus maar even overgeslagen waardoor de effecten ontstaan die je aangeeft.

    Zo zag ik 2 jaar terug een grafiek van de GPD over dodehoekdoden in Nederland. Ik vond die grafiek warrig en nietszeggend. Er stond alleen hoeveel verkeerdoden die per jaar in NL vielen en te maken hadden met de dodehoek. Die grafiek schoot alle kanten op en ik begreep niet wat ze daarmee aan wilden tonen. Dus ben ik zelf wat verder gaan onderzoeken en heb die aantallen gecompenseerd voor het aantal afgelegde kilometers. Toen werd het een vrijwel rechte lijn.

    De GPD-grafiek gaf eigenlijk gewoon een uitvergroot beeld van de verkeersdrukte in dat jaar. Mijn lijn was niet alleen behoorlijk recht, maar hij liep ook nog eens rechtdoor. Dus niet echt omhoog of omlaag. Dat terwijl men 5 jaar eerder begonnen was met de invoering van de dodehoekspiegel. Het effect daarvan was niet waarneembaar.

    Maar nu zijn er nog steeds mensen die bij hoog en laag met de GPD-grafiek in de hand beweren dat er meer dodehoekspiegels moeten komen en dat beter gecontroleerd moet worden op de juiste afstelling. Ook de Fietsersbond waar ik actief lid van ben blaat op die manier mee. Politiekgezien is mijn reaxi hier dus niet zo'n handige bijdrage. Toch draag ik het wel uit, omdat men er van kan leren dat ongelukken in de dodehoek op een andere manier opgelost moeten worden.

    Er zijn trouwens nog meer zaken die het goed meten van het aantal dodehoekongevallen flink verstoren. Helaas kan ik dat niet natrekken omdat ik dan alle agenten van NL moet interviewen en die zijn ook vast vergeten hoe een bepaald ongeval zich 18 jaar terug heeft voltrokken.

  2. Nanos

    Autochtoon of allochtoon?
    Ik neem aan het laatste.

    Toen ik de eerste rijles had gehad, zei ik dat ik het examen aan wilde vragen. Dat zou drie maanden duren en dat leek me genoeg.
    Die instructeur vond het te vroeg, maar ik zette door. Natuurlijk kwamen de papieren na een week terug omdat er iets fout was gegaan (zei de instructeur). Hij had de boel dus gesaboteerd. Ik dreigde over te stappen naar een ander. En toen zei hij dat hij er haast achter zou zetten, wat volgens mij helemaal niet kon. In elk geval deed ik na drie maanden examen. En ik slaagde.

  3. plutone

    @nanos: je lijkt op Google: als je een tijdje terug op autochtoon zocht dan vroeg hij ook of je allochtoon bedoelt. Maar je hebt natuurlijk gelijk.

Reacties zijn gesloten.