Spring naar inhoud

Endlösung

Zes miljoen automobilisten ontregelen Nederland en veroorzaken politieke kopzorgen. Coalitiegenoten CDA en PvdA zijn in conflict.

Drukjacht is geen drijfjacht, sust CDA-minister Camiel Geurlings keer op keer. Bij de verboden drijfjacht jaagt een lange linie drijvers paniekerige automobilisten voor zich uit, die worden opgewacht door een rij schutters. Die schieten vaak maar half raak en dat veroorzaakte veel leed.

Bij de net zo verboden drukmethode jaagt slechts één drijver het 'wild’ op. Dat raakt minder in paniek. Waarna slechts één schutter aanlegt om goed gemikt raak te schieten. Dat betekent minder leed. Eurlings blijft voor een verbod op deze drukjacht, maar wil eenmalig een ontheffing verlenen om de 6.000.000 autorijders terug te dringen naar het ’optimale’ aantal van ongeveer 800.000. Daarna kan in zijn ogen de stand worden beheerst via de wel geoorloofde aanzitjacht, zonder drijver. Daarbij worden de automobilisten op lokvoederplaatsen ’rustig’ afgeschoten. Nog minder leed.

De autolobby, sinds de verkiezingen sterk gegroeid in de Tweede Kamer, verzette zich gisteren in een debat echter onvermoeibaar tegen het plan van Eurlings om het drukjachtverbod eventjes te vergeten.

Maar de minister ziet het als onvermijdelijk. Hij wijst op verkeersongelukken, zware overlast en dreigende volksziektes zoals overgewicht. Onder druk van de PvdA wil hij een laatste zoektocht ondernemen naar alternatieve methodes om het overschot te verminderen, maar verwacht die niet te vinden. En dan wil hij de drukjacht toestaan tegen de zin van coalitiepartner de PvdA in. In dat geval kan de PvdA niet anders dan inbinden.

8 gedachten over “Endlösung

  1. frans54

    Birthcontrol is wellicht nog een optie: gewoon de fabrieken een jaar of vijf dicht moet het bestand toch ook wel aardig uitdunnen gezien het gemiddelde sterftecijfer onder automobielen.

  2. fialas

    misschien zal er door natuurlijke selectie een mechanisme ontstaan dat blik vreet, nee geen roestproces, dat gaat veel te langzaam, je kijkt even niet en je blik is helemaal verdwenen, verdampt. Het mechaniek zal een misdadige voorkeur hebben voor dienstauto's van ministers en de bolides van tycoons uit handel en industrie.

  3. fialas

    het overschot stort zich nu al, net als het overschot aan wilde zwijnen, op de mais. Dat heet dan bilogische brandstof.

  4. plutone

    Wegen is inderdaad niet genoeg, die dingen moeten ook nog ergens kunnen stilstaan, dat is in Nederland minstens zo'n groot probleem. De auto is in dit land een typisch voorbeeld van iets dat aan zijn eigen succes ten onder gaat. Het rare is alleen dat mensen zo aan die auto gewend geraakt zijn dat ze liever dagelijks twee uur in die kooi op wielen naar de radio luisteren dan dat ze ook maar een poging doen om een andere oplossing te vinden.

  5. Xiwel

    Een hele simpele oplossing is meer met elkaar meerijden. Nu zit er gemiddeld 1,2 persoon in een auto. Als dat naar 1,5 gaat dus 1 meerijder per 2 auto's dan zijn alle files opgelost. De 1-zitters vragen er dus zelf om en zijn verantwoordelijk voor hun eigen oninschikkelijk gedrag. Misschien is het iets om op wegen met 4 rijstroken 2 toe te bedelen aan de 1-zitters en 2 aan de meerzitters. Mag je bedenken wie het eerste thuis is en of er niet snel een deal met de buurman gemaakt wordt die dagelijks naar het zelfde bedrijventerrein rijdt. 🙂

Reacties zijn gesloten.